چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد بسته ویژه اینترنت رایگان دولت برای معلمان + جزئیات تصادف خودرو حامل سوخت در خراسان جنوبی ۲ کشته برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات راه‌اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض مبارزه با فساد در تأمین‌اجتماعی با ۴۶ میلیون مخاطب مستقیم جدی است اختلافات مالی در یک خانواده مشهدی منجر به قتل شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفاهیات معلمان باید همزمان با اجرای کامل رتبه بندی پرداخت شود یک فعال کارگری: دلخوری بازنشستگان اجرانشدن ماده ۹۶ از سوی دولت است جدول اضافه‌حقوق بازنشستگان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ | مابه‌التفاوت پرداختی فروردین بازنشستگان در خرداد واریز می‌شود پیش‌بینی بارش باران در بیشتر مناطق کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راز آتش شش هزارساله استرالیایی چیست؟

  • کد خبر: ۹۵۲۴۱
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
راز آتش شش هزارساله استرالیایی چیست؟
در منطقه‌ای در استرالیا که به «کوه سوزان» یا «تپه وینگن» معروف است، آتشی باستانی دست کم ۶۰۰۰ سال است که می‌سوزد و ممکن است هزاران سال دیگر نیز روشن باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در منطقه‌ای در استرالیا که به «کوه سوزان» یا «تپه وینگن» معروف است، آتشی باستانی دست کم ۶۰۰۰ سال است که می‌سوزد و ممکن است هزاران سال دیگر نیز روشن باشد.
«زومیت» دراین باره می‌نویسد: در پارک ملی شمال سیدنی در استرالیا، آتشی به طور خودبه خود و خارج از کنترل در حال سوختن است و دست کم ۶۰۰۰ سال است که می‌سوزد. این آتش زیرزمینی اسرارآمیز که به کوه سوزان (تپه وینگن) معروف است، قدیمی‌ترین آتش شناخته شده روی زمین است. برخی دانشمندان تخمین می‌زنند که آتش ممکن است حتی قدیمی‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنیم. این آتش زیرزمینی که زیر کوه وینگن در ایالت نیوساوت ولز قرار دارد، نوعی آتش سوزی زغال سنگ است که یکی از هزاران نمونه از چنین آتش سوزی‌هایی است که در هر زمانی در سراسر جهان وجود دارد.

پس از مشتعل شدن، خاموش کردن این آتش‌های زیرزمینی تقریبا غیرممکن است. آن‌ها به آرامی، اما با شدت رگه زغال سنگ را می‌پیمایند؛ لایه‌ای از زغال سنگ که به طور طبیعی زیر سطح زمین قرار دارد. گیرمو رین، استاد علم آتش در کالج سلطنتی لندن در بریتانیا، گفته است: «کسی اندازه آتش زیر کوه سوزان را نمی‌داند و فقط می‌توان اندازه آن را استنباط کرد. احتمالا توپی به قطر ۵تا۱۰متر است که دمای آن به ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.»

برخلاف آتش معمولی، آتشی که در رگه زغال سنگ زیر زمین ایجاد شده است، شعله‌ای ندارد و مانند زغالی روشن می‌سوزد. اکنون آتش در کوه وینگن تقریبا ۳۰متر زیر زمین می‌سوزد و با سرعت یک متردرسال به سمت جنوب در حرکت است.
تنها نشانه‌های حضور آتش کوه سوزان مقداری دود، خاکستر سفید، زمینی گرم، سنگ‌های زرد و قرمز و بوی گوگردی است که وقتی منتشر می‌شود که آتش زیرزمین موادمعدنی را داغ می‌کند.

با اینکه آتش اکنون نامرئی است، با بررسی دقیق‌تر می‌توان مسیر آن را تشخیص داد. مناطقی که به تازگی سوخته اند، پوشیده از خاکستر و عاری از حیات گیاهی هستند. رین می‌گوید: پیش از رسیدن آتش، این جنگل اکالیپتوس زیبا را می‌بینید، اما جایی که اکنون آتش در آنجا وجود دارد، هیچ نوع حیات و حتی علفی وجود ندارد. در محلی که آتش ۲۰تا۳۰سال پیش در آن وجود داشته، جنگل برگشته است، اما با قبل تفاوت دارد. آتش منظره را تغییر داده است.

کسی با اطمینان نمی‌داند آتش اولین بار چگونه مشتعل شد. اولین مشاهده اروپایی مستند مربوط به سال۱۸۲۸ میلادی بود؛ یعنی زمانی که کشاورزی محلی اعلام کرد آتشفشانی را در منطقه کوه وینگن کشف کرده است. یک سال بعد، زمین شناسی به نام چارلز ویلتون به این نتیجه رسید که آتشفشان درواقع آتش سوزی زغال سنگ بوده است. از آن زمان، اندازه گیری‌ها نشان داده است که مسیر این آتش درحدود ۵/۶ کیلومتر گسترش دارد و براین اساس، دست کم به مدت ۶۰۰۰ سال روشن بوده است. به جز این نمونه، به ندرت پژوهشی رسمی روی این منطقه انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->